top of page

שינה וחלימה


חלימה

כמחצית מחיינו, אנו מקדישים לשינה. כלומר אדם שחי שמונים שנה ישן בחייו בין ארבעים לשלושים שנה. לאור העובדה שבעת השינה אדם הוא חסר אונים ופגיע, ולאור העובדה שבעת התפתחות המוח והתפתחות האדם, הוא עדיין גר על העצים או במערות חוסר, ערנות עלולה הייתה לעלות לו בחייו, צריך למצוא סיבה מאד-מאד טובה לכורח שלנו לישון. ולא מדובר בסתם העדפה, אלא ממש כורח.

במחקרים רבים הסתבר כי האדם לא יכול שלא לישון יותר מ 72 שעות, אחרי 72 שעות אם לא מאפשרים לאדם לישון, יש לו רגעים קלים בהם הוא נרדם. כמו אדם שלא אוכל כמה ימים שמתקיים מחטיף כזה או אחר ויכול להחזיק מעמד יותר ימים. בכל אופן, מניעת שינה מוחלטת לתקופה ארוכה גורמת לסכנת חיים. במחקר בבעלי חיים, חולדות שנמנעה מהם שינה מתו לאחר אחד עשר יום.

בעת השינה אנו חולמים. מתי אנחנו חולמים? למה אנחנו חולמים? האם יש כאלה שאינם חולמים? מה פשר החלומות? מה הם אומרים לנו? האם החלום מנבא עתידות? האם החלום רק מנהל את הקונפליקטים הבלתי מודעים?

הצורך לישון משותף (בדרגות שונות של עומק השינה) אצל כל בעלי החיים. ציפורים הנודדות מאירופה לאפריקה נמצאות באוויר חודשים שלמים, וישנות תוך כדי מעופן. אלבטרוסים הציפורים הענקיות, נמצאות באוויר כשלוש שנים בלי לנחות (אולי בגלל שכה קשה להם להמריא...), וגם הם ישנים במעופן. ניקח למשל את העיניים. כשתבונן על עולם החי, אנו רואים שבמהלך האבולוציה התפתחו 8 פעמים עיניים, באופן בלתי תלוי בזנים שונים של חיות. ברור לנו מתוך זה, שלעיניים יש חשיבות הישרדותית רבה. ובאופן אינטואיטיבי, כולם יגידו שהם מבינים למה העיניים כה חשובות להישרדות. כך גם השינה. ולמרות שיהיו כאלה שיגידו שזה כייף לישון, עדיין צריך להסביר למה אנו חייבים לישון.

בעת שינה ישנם בגוף האדם כמה שעונים ביולוגיים. אחד אחראי על שינה וערות, מעגל שלם של שינה וערות, אם לא מפריעים לו ע"י שעון חיצוני כמו אור יום, כמו שעונים מכניים, הוא נמשך 25 שעות, ישנו שעון של חום הגוף, מעגל שלם שבו חום הגוף עולה בשעות הערב וצונח בבקר (כמעט בשתי מעלות) נמשך 23 שעות. ישנו שעון פנימי האחראי על תיאבון ואכילה. ועוד שעונים. אחד מתפקידי השינה הוא לסנכרן ולאפס אותם שעונים.

שעון השינה והערות אינו קו ישר העולה ויורד בהדרגה בין שינה וערות, אלא עשוי מרווחים של שעה וחצי (90 דקות). בכל תשעים דקות ישנו מיני תהליך של ערות שינה חלימה ושוב ערות. בשעות הלילה כשהולכים לישון המרווח של תשעים הדקות הינו הרבה יותר דרמטי ומורגש. בשעות הערות, תקופת החלימה מתבטאת בחוסר ריכוז ובחלומות בהקיץ. לכן בלילה כדי להירדם אנו צריכים לשכב בנחת במיטה ולהמתין לכניסתנו לתוך שלב השינה במעגל של תשעים הדקות. כשהאדם הולך לישון, כאמור, מחזור התשעים דקות מורגש ודרמטי יותר. תהליך השינה הוא כזה: מרגע עצימת העיניים ואף קצת קודם, המח מתחיל להאט את קצב הפעילות. גלי המח איטיים (גלי גמא) עד איטיים מאד (גלי דלתא). ישנה האטה של כל המערכת. כשמעירים אדם כשגלי המח שלו מגיעים לשלב הזה, ברוב המקרים, הוא לא ידווח על חלום. אחרי כשעה מתחיל המח להתעורר וגלי המח מגבירים תדירותם. מגלי דלתא לגלי גמא ואז מגיעים לגלי ביתא. גלי ביתא הינם גלים של מח ערני לחלוטין (גלי אלפא הינם גלים כשהאדם נינוח ורגוע). כשמעירים אדם כשגלי המח שלו מגיעים לשלב הזה, ברוב המקרים, הוא ידווח שחלם חלום. תופעה מעניינת וחשובה שנתגלתה היא, שבעת השלב הזה גלגל העיניים, מתחת לעפעפיים העצומות, נעים במהירות Rapid Eyes Movement ובקיצור. REM לאחר מכן, מתחילים גלי המח להאט בהתחלה גמא אח"כ דלתא וחוזר חלילה. עד היקיצה. אולם אם בתשעים דקות הראשונות שנת REM נמשכת 5 דקות בתשעים דקות לקראת היקיצה שנת ה REM נמשכת כמעט כל השעה וחצי על חשבון ירידה בשלב גלי דלתא ואח"כ גמא.

תפקידי השינה בשלב שבו אין העיניים נעות, non-REM, לתת לגוף להתנקות מהחומצה הלקטית שהצטברה בשריריו, תפעול של הורמוני הגדילה בגיל ההתבגרות ובילדות, ופעולה של סנכרון (התאמה) כמו איפוס של כל השעונים הביולוגיים (כמו שהזכרתי לעיל). לשינה הזו קוראים גם שינה פיזיולוגית.

השלב המעניין של השינה, זו שנת ה REM. קוראים לה גם שינה פסיכולוגית וגם שינה פרדוקסאלית. מאחר ובשינה הזו, לפי רישום גלי המח במכשיר אלקטרואנצפלוגרף E.E.G. נראה כאילו האדם ער לחלוטין. במחקר שנערך, נבדקים הלכו לישון כשהם מחוברים למכשיר E.E.G. חלק מהנבדקים העירו אותם ברגע שנכנסו לשנת ה REM וחלק העירו מדי פעם כמספר הפעמים שהעירו את הנבדקים הראשונים בשנת ה non-REM. בטרם הלכו לישון לימדו אותם כללים של משחק מורכב הדורש שינון ותרגול. מסתבר שבבקר אלה שלא הייתה להם שנת REM, לא זכרו ולא הבינו את הכללים בעוד שנבדקים שהייתה להם שנת REM, כן ידעו. כך שנראה כי הביטוי העממי "אני רוצה לישון על זה..." (לפני החלטה או משהו כזה), יש לה על מה לסמוך.

שיתוק בזמן השינה

כאמור בעת השינה בשלב ה REM המח ערני לחלוטין. מתבקשת השאלה איך זה שהמח פעיל וערני ובכל זאת אנו נשארים במקומנו ולא מבצעים את מה שאנו רואים בחלום? מסתבר שישנו מרכז שרירים (באזור הגרון) שאחראי על שיתוק השרירים בגוף בעת החלימה. בניסוי בו נטרלו תרופתית אצל חתול את אותו מרכז, החתול קם מתוך שינה, נהם כנמר, וצד עכבר דמיוני. ברור שאם היינו פועלים ונעים מתוך שינה היינו עלולים לסכן את עצמנו. לכן קיים מנגנון של שיתוק השריר. כולנו בוודאי שמנו לב כמה קשה לנו בבקר לקום וכמה הלאות קיימת באיברנו. זוהי תוצאה של השיתוק של השרירים. ניתן מכאן ללמוד כמה דברים. ראשית הקושי לקום נובע מתהליך טבעי של שיתוק השרירים. שנית, ניתן להתגבר על כך בפשטות. אם מתכננים (בראש) את שעת ההשכמה, הגוף, לאחר תרגול לא ארוך, ילמד לסיים את שלב ה REM לפני היקיצה, השרירים לא יהיו משותקים, ונקום בלי שעון מעורר, בזמן ובערנות גדולה. למעשה, כולנו מכירים אצלנו את התופעה הזו, כשיש לנו למחרת משהו חשוב, מרגש, כמו טיול או פגישה וכו' וכו' אנחנו מזנקים מהמיטה בזמן ללא קושי.

דבר מעניין נוסף, הוא הדיבור בזמן השינה. בעת שנת non-REM האדם לא יקלוט שום מילה אם ידברו אליו, מלבד את שמו שלו. בזמן ה REM אפשר לדבר עם האדם ולפעמים (תלוי במידת עייפות פיזית ועוד משתנים אישיים) הוא יענה בקול. להזכיר, כדי לדעת מתי האדם נכנס לשנת ה REM, אין צורך בשום מכשור, רק לראות אם יש תנועות עיניים מהירות מתחת לעפעפיים העצומות.

עבודת החלום – רקע

כדי להבין מהו החלום, צריך להבין עובדה בסיסית לגבי המח. המח שלנו, לא יכול להפסיק לעבוד ולו לרגע קט. אדם שמוחו מפסיק לעבוד יותר מעשרים שניות, ימות. כשישנה בעיה בהספקת חמצן לגוף, המח הוא האיבר האחרון שיפסיק לקבל חמצן. זו המשמעות של עילפון. אם מסיבה כלשהי אין הספקת חמצן סדירה לגוף, השרירים מפסיקים לקבל חמצן, לכן הגוף קורס, אולם המח ממשיך לקבל הספקה סדירה. המשמעות לכך שהמוח מפעיל בעצמו כל הזמן את כל התאים שלו באופן ספונטני. מעין תחזוקה. בין השאר מופעלים התאים המפענחים אותות חשמליים המתקבלים מפירוק האור בעיניים (כלומר התאים המפענחים את מה שאנו רואים). המח מפעיל תאים אלו כל הזמן באופן אקראי לחלוטין. חסר כל פשר, לפעילות אקראית וחסרת פשר זו אנו קוראים 'רעש לבן'. כלומר פעילות אקראית חסרת מובן, בדומה לטלוויזיה שרואים בה 'שלג'. ה'רעש הלבן' הזה קיים הן בשינה והן בערות. אולם בשעת הערות, האדם מקבל גירויים מהסביבה. כמו תמונות של עצמים או קולות או ריחות וכו' וכו'. הגירויים הללו שנקלטים במח, נקלטים על רקע אותו רעש לבן, שהוא לא קשור לגירויים שבחוץ. מאחר והגירויים מבחוץ חזקים וברורים דיים המח יודע להתעלם מהרעש הלבן כשהוא בא לפרש את האותות החשמליים שבו. בשעת שינה, כשהעיניים עצומות, אין גירויים תמונות או אור שבאים מהחוץ בכלל. כל מה שנשאר למח לפרש זה ה'רעש הלבן'. תכונה נוספת של המח שלנו, שהוא אוהב סדר. בכל מקום הוא יחפש תבניות ויפרש דברים על פי מה שמובן או מוכר לו. בשל אהבתו של המח את הסדר המוח מפרש גם את ה'רעש הלבן' או ה'שלג' כתמונות. כלומר המח מפרש את ההפעלה הספונטנית שלו, ההפעלה האקראית, כתמונות ודמויות. ממש כמו שאנו בהתבוננות בעננים, שאין להם צורה מוגדרת, ויכולים לראות בו צורות ("...הנה ענן, דומה לעוד עננים שכבר חלפו, ובכל זאת עוד, אני רואה צורות..." שלמה ארצי). כלומר הוא משליך על הכתם שרואה תמונה מהמאגר שיש לו. זהו החלום.

תופעה דומה לחלום ניתן למצוא במצב אחר. ישנה תופעה הנקראת חסך חושי. כששמים אדם באמבט של מים חמימים, בחדר אטום לרעש ואור, אחרי כחצי שעה יתחיל לראות תמונות ולשמוע קולות, כלומר יפרש את ה'רעש הלבן' שמוחו מייצר באופן ספונטני. המח מפרש את ה'רעש הלבן' הספונטני, על פי מאגר תמונות ונתונים שיש לו. במאגר נמצא את האירועים שקרו בימים האחרונים, את האירועים המשמעותיים שקרו לאדם בחייו, את המשאלות שלו, את הפחדים שלו, את הקונפליקטים שלו. ולפעמים שדרים מאברי הגוף.

לגבי הפרשנות, תלוי את מי שואלים. יוסף יספר שאלו תמונות המלמדות על העתיד. פרויד יגיד שהתת מודע משליך את העבר על אותן תמונות.


מרכיבי החלום

עד כאן נגעתי בחלום מבחינת נקודת המבט הפיזיולוגית. עתה נראה את החלום מההיבט הנפשי.


כאמור, בעת השינה כשאין גרויים מבחוץ והמח עירני לחלוטין הוא מתחיל לפרש את הכתמים והנקודות שהוא עצמו ייצר. לפי רבים מהתיאורטיקנים וכיום יש לכך גם הוכחות מדעיות, קיים אצל האדם מה שמכונה לא מודע. אל הלא מודע מודחקים אירועים מאירועים שונים, שבעיקרם הם חומר 'מסוכן' או 'אסור' או 'מפחיד' לנפש המודעת. חומרים אלו, לא אוהבים להיות מודחקים והם מנסים לעלות על פני השטח. אולם ישנם שומרים הדואגים לזה שאף חומר כזה לא יעלה למודעות. לפעמים השמירה היא יעילה ואנו קוראים לה מנגנוני הגנה גמישים ומסתגלים, לפעמים היא פחות יעילה ואנו קוראים לה מנגנוני הגנה נוקשים, ולפעמים היא ממש לא יעילה ואנו קוראים לזה סימפטומים, כלומר מתחילים לראות כל מיני סימפטומים כמו עצבנות, כמו אובססיביות, כמו חרדות וכו' וכו'.


בשעת השינה, קורה מה שקורה בכל מחנה צבאי, חלק גדול מהשומרים הולך לישון. נשארת משמרת מדולדלת שניצבת על המשמר. להזדמנות הזו חיכה החומר האסור מהתת המודע והוא מזדחל לו החוצה. ליתר ביטחון, בדרכו החוצה הוא מסווה את עצמו ומתחפש לדברים אחרים. החומרים האסורים מולבשים על ה'רעש הלבן' בראיה ונותנים לו משמעות, לא לפני שהם מתחפשים. כך שבבואנו ללמוד על התת מודע מהחלום, עלינו לברור את התחפושת מהחומר עצמו. בבקר, כשמתעוררים שאר השומרים, הם קולטים מיד שהחומרים המחופשים הם החומר המסוכן ומיד מחזירים אותו לתת מודע. לכן בבקר עם היקיצה נעלם ומתפוגג לנו החלום.


ממה מורכבת התחפושת:

  1. אירועי יום האתמול (הימים האחרונים)

  2. סמלים אוניברסליים

  3. סמלים אישיים


אירועי יום האתמול משמשים בעיקר כתפאורה לארוע האסור מהתת מודע. זהו מרכיב של 5% בערך ממשמעות החלום. המרכיב השני סמלים אוניברסליים (כדוגמא, נחש - איבר מין גברי, נהר - לידה, זקן חכם וכו' וכו') עשויים לשמש מפתח לפיענוח החלום אולם גם הם מהוים לא יותר מ 5% מהחלום. המרכיב השילשי הוא המרכיב העיקרי. וכדי לפענח אותו הפסיכולוג צריך שיהיה לו ידע רב על החולם המטופל, וכן לבדוק עם המטופל מה הפירוש שהוא נותן לכל סימן וסימן. פרויד קרא לחלום: "דרך הצלך לתת המודע". ואכן בהקשבה טובה ופיענוח החלום שזה בעצם הורדת התחפושת אנו מוצאים את החומרים המודחקים בתוך התת מודע. מתיאור זה ברור מדוע פיענוח חלומות של מישהו שאינו מוכר (למשל כאן בפורום) הוא כמעט בלתי אפשרי.




מסתבר שלתוך החלומות שלנו נכנסים לפעמים אותות מהגוף. במקרים רבים, אנשים שהיו בריאים בגופם, ניגשו לבדיקת איבר כזה או אחר בגוף בעקבות חלום שחלמו אודות האיבר, והסתבר שאכן החלה להתהוות בו בעיה פיזית שעדיין לא באה לידי ביטוי בסימפטומים של כאב או סימפטומים אחרים.


דוגמא לחלום ולפרוש

למרות שכתבתי לעיל לגבי פרוש חלומות של מישהו שאינו מוכר, אביא כאן דוגמא מפרוש כזה לחלום שהתפרסם אצליבפורום


כמובן, שחלומות שסופרו לי בתוך הקליניקה שלי במהלך טיפול, איני יכול לפרסם בשל סודיות רפואית אליה אני מחוייב. ומה שפורסם בפורום מלכתחילה מיועד לעין הציבור.


כותבת מישהי בשם בדוי שני:

אז יש לי שאלה.......... משום מה, לאחרונה אני (בחורה בת 24) חולמת וזוכרת את החלומות, מה שבד"כ לא קורה לי. רב החלומות הם די תמוהים בעיני והייתי שמחה אם תוכל לחוות דעתך על שניים מהם: בחלומי הראשון אני עומדת במחסום כלשהו ובודקת לאנשים את התיקים. תוך כדי באה אלי ילדה קטנה ואומרת לי שהיא רוצה לחזור הביתה איתי. הבקשה נראית לי מוזרה, אך אני מרחמת עליה ומסכימה. כשהיא מגיעה אלי הביתה, היא פותחת לי את הדלת של החדר וקובעת שזה החדר שלה. שוב העניין לא מובן, אבל אני מסכימה. יורד הערב והילדה גדלה להיות בחורה. היא מעדיפה משום מה לישון מול הטלויזיה ואני כבר מתחילה לחשוד בה, כי כל העניין לא נראה לי. ואז אמא שלי עוברת ואומרת:"איך היא יכולה לישון ככה בלי שמיכה מול הטלויזיה?", משפט שהיא אומרת לי. ואז אני מבינה שכנראה הבחורה הזו זו אני. חלום שני: אני נוסעת באוטובוס בחו"ל ויושבת עם עוד כמה חבר'ה. מגיעה אשה עם תינוקת מתוקה ואנחנו משחקים איתה. אחרי כמה זמן, אני רואה את האמא חושפת את החלק העליון של התינוקת שמתסבר שאין לה זרועות. האמא מוציאה ידיים של תינוק מהתיק ומתחילה לתפור לתינוקת שלה את הזרועות ומחברת לה גם כל מיני פלטינות. פתאום התינוקת הופכת למין נכה כזו, ואני רואה שהיא לא יכולה להזיז את הפה ואמא שלה מחברת לה כל מני מתכות. אני והחבר'ה נורא משועשעים מההבדל הזה בין התינוקת החמודה והצחקנית שהיתה לבין התינוקת המוזרה עם הידיים התפורות והפלטינות. מה דעתך?


תגובתי:


שלום לך,


כבר הסברתי כמה פעמים בעבר, כי אין הרבה משמעות של פירוש חלומות, בלי שאני מכיר את החולם או שהוא בעצמו מפענח את החלום ביחד איתי.


אולם אוכל לתת לך כווני חשיבה שעלו בדעתי. תפקידך בחלום הראשון הוא לבדוק תיקים, כלומר למנוע חדירת חומרים מסוכנים. ובמקום למנוע את מאפשרת לילדה להכנס. אולי זה מקביל לעובדה שאת מרבה עתה לחלום ולזכור חלומות. כלומר אין שמירה שחוסמת את החומר המסוכן המגיע מהתת מודע.


גם לי נראה, כמו שחשבת שהילדה הקטנה זו את, אבל הייתי מדייק ואומר שזה החלק הילדי שלך. זה שרק עתה עזבת אותו. ואולי החלום כולו הוא על ההתבגרות שנכפתה עלייך (השעון מתקתק והגיל עובר בלי שנשָׁאֵל אם זה נוח לנו או לא).


גם החלום השני יכול להתפרש על רקע זה. הקונפליקט בין תינוקת חמודה שלא מצפים ממנה אלא להיות חמודה למישהו שצריכה אך לא מאפשרים לה (ידי פלטינה, פה חסום) לעשות משהו בהמשך חייה.


אלו רעיונות ראשוניים. תקחי אותם, אם הם מתאימים לך, תמשיכי בחשיבה בכוון הזה.


דוגמא נוספת:


אני מנסה לפרש חלום שחלמתי עפ"י פרויד לצורך עבודה שעלי להגיש החלום: "אני הולכת לאופטומיטריסט כדי להחליף את המשקפיים שאני מרכיבה בעדשות מגע, בכדי לראות טוב יותר". הערה: את החלום הנ"ל חלמתי בשבוע בו גיליתי כי אני בהריון. אסוציאציות חופשיות שהעלתי : חד, ברור, צלילות, בחירה, רופא, ניקיון, בדיקה. מה דעתך? כיצד פרויד היה מפרש חלום כזה?


תגובתי:


שלום לך, מאחר וזה לצורכי עבודה, אתן לך פירוש פרוידיאני לחלום שכזה. למרות שאיני בטוח כי כך הייתי מפרשו. החלום מביע משיכה מינית ארוטית לאביך. האופטימטריסט הינו דמות הסמכות (מעניין אם אביך מרכיב משקפיים) שזו הדמות האבהית, ואת מחפשת אצלו את ה(עדשות) מגע...


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page