top of page

אבחונים פסיכולוגיים שונים

פנו אלי לא מעט אנשים בשאלות אודות אבחונים פסיכולוגיים. במרבית המקרים הפונים כמעט ולא יודעים דבר על האיבחונים. מה המילה הזו? מה עושים שם? כמה זה עולה? למה זה כל כך יקר? מה ניתן לגלות באיבחון ומה לא?


אתחיל בהסבר כללי על מערכת המבחנים הכלולילם בתוך האיבחון. ראוי לציין כי ישנם עשרות אם לא מאות של מבחנים פסיכולוגיים, אתמקד כאן בנפוצים ביותר. ההסבר שאתן, אינו לימודי, כלומר איך להעביר ומה ללמוד מהמבחנים, אלא איך מנקודת מבטו של הילד או האדם המאובחן, זה נראה.

  • וכסלר - זהו אחד ממבחני ה IQ הנפוצים ביותר. ישנן כמה סוגי איבחון שפיתח הפסיכולוג דיוויד ווכסלר. wppsy וויפסי שנועד לילדים עד גיל בית ספר. wisc או wisc-r או wisc95 או wisc4 שכולם גירסאות שונות ודומות לאיבחון ילדי בי"ס (עד גיל 16, ולפעמים עד 18). wais מבחן למבוגרים. מדובר במבחן מנת משכל. המבחן ארוך מאד. הפסיכולוג מעביר כעשרה סוגי מטלות, כמו שאלות ידע כללי, כמו קידוד, כמו שאלות הבנה כלליות. בחלק מהמטלות יש להשתמש בעיפרון או לבנות דברים מקוביות. המבחן ארוך ומעייף הן את הפסיכולוג והן את המאובחן. אולם חשוב להשקיע בו בכל שלב ושלב גם במשימות הנראות קלות. החלק הזה אורך בין שעה וחצי לשעתיים וחצי.

  • ציורים - בד"כ מבקשים לצייר ארבעה ציורים מסויימים. לפעמים חמישה לפעמים אחד. המבחן אינו מבחן קבלה לאקדמיה לאומנות. אין צורך לדעת לצייר. יש צורך להתייחס ברצינות ולהשקיע בגבולות הסביר (לא לצייר בחטף בתוך שנייה אבל גם לא להשקיע עשר דקות בציור אחד). המבחן הזה בודק בעיקר צדדים רגשיים וקשרים בינאישיים

  • בנדר - ישנן מספר צורות גרפיות על כרטיס. מתבקשים לציירם על דף. המבחן הזה בודק הן רמת התפתחות או פגיעה נוירולוגית והן צדדים רגשיים ובין אישיים.

  • מבחנים דידקטיים - אלה מבחנים כמו של בית ספר. של קריאה כתיבה חשבון ואנגלית. הם באים לבדוק את הרמה הלימודית שנרכשה עד כה. הידע בחשבון. הידע באנגלית וגם לבחון את כשלי הלמידה בכל תחום וכו' וכו'

  • CAT או TAT אלה מבחנים הבודקים מצב רגשי ויחסים בינאישיים. במבחן הזה מציגים לנבדק תמונות ועליו לספר עליהם סיפור.

  • רורשך מבחן הבודק לעומק את מבנה האישיות והתת מודע. מראים לנבדק כרטיסים עליהם כתמי דיו ומבקשים שיתאר מה הוא רואה. זה מבחן מייגע וקשה, בעיקר משום שהנבדק מרגיש שמחטטים לו בתוך הלא מודע. המבחן יקר להעברה (שעה להעברה שעה וחצי לניתוח הממצאים) וממעטים להשתמש בו.

אתאר את האבחונים הנערכים לפי הגילאים השונים:


תינוקות - אבחון פסיכולוגי התפתחותי.


תינוקות שזה אך נולדו, ניתן לאבחן. במקרים מסויימים ההורים עצמם יכולים לשים לב אם "משהו לא בסדר" עם הילד. בד"כ ישימו לב לבעיות משמעותיות בתחום המוטורי והחושי. מגיל 0 עד גיל חמש, קופות החולים נותנות שירות בתחנות להתפתחות הילד. האיבחון מתבסס על הכשרים המוטוריים והחושיים, הן לבדיקת התפתחות הילד מבחינה גופנית, והן בדיקתו מבחינה מוטורית.

לגבי השפה, ילד המאחר לדבר לא מעורר דאגה רבה. ראשית יש הבדל בין בנים לבנות. בנות מתחילות לדבר קודם. שנית, ילד יחיד ידבר מאוחר יותר (בממוצע) מילד שיש לו אחים גדולים. ושלישית ישנן הבדלים גנטיים. לעומת זאת ילד שמאחר להבין את שמדברים אליו, צריך לעורר דאגה. בשלב הראשון יש לבדוק אם אין לו חירשות או בעיית שמיעה משמעותית. בשלב הבא יש לבדוק בעזרת מומחה את רמתו הכללית.

במרבית המקרים נעשה האיבחון והטיפול, כאמור, במסגרת קופת חולים. יש לפעמים שמפנים את הילד להתעמלות רפואית משלימה פרטית. שווה להשקיע בזה. מה שניתן לתקן בקלות עד גיל חמש צריך להשקיע המון מאמץ אם רוצים לתקן אח"כ, אם בכלל אפשר.

ילדי גן - איבחון פסיכולוגי התפתחותיים ומנטלי.

לפעמים גננות מבחינות כי ילדים מסוימים מתקשים בגזירה או ציור יותר מאחרים, לפעמים הן מבחינות כי הילד מתחמק מישיבה בפינת היצירה ומעדיף משחקים בחוץ. לפעמים הן מדווחות להורים כי בשעת הסיפור הילד מתקשה להתרכז.

צריך כמובן לזכור כי לכל ילד יש את הקצב שלו, וכי קשב וריכוז הינם בעייתיים אצל כולם ככל שהגיל יותר קטן. הרי לפי כל ההגדרות, תינוק בן כמה חודשים יוגדר כהיפראקטיבי וסובל מבעיית קשב וריכוז, אלא שזה נורמאלי...

בכל זאת צריך לשים לב להערות הגננת ולהתחיל לאגור נתונים ולהצליב הערות. ניתן כמובן לפנות לתחנות להתפתחות הילד דרך קופת חולים. ניתן גם, ברוב האזורים בארץ, לפנות לשירות הפסיכולוגי חינוכי.

ניתן גם לאבחן באופן פרטי. המבחנים שיש הם וויפסי (מבחן אינטליגנציה של ווכסלר), קאופמן (מבחן אינטליגנציה לגיל הרך), ציורים, בנדר. האיבחון הזה אורך בין שעתיים לשלוש. בד"כ האיבחון נעשה בשתי פגישות. איבחון פסיכולוגי הינו יקר מאד (כ 2000 ש"ח בשנת 2006) ולכן אם אפשר להיעזר בשירותים הציבוריים שאינם בתשלום, זה עדיף. בשירות הנ"ל עובדים פסיכולוגים טובים מאד בד"כ.

ילדי גן חובה - אבחון פסיכולוגי לבשלות לכיתה א'.

לקראת המעבר לכיתה א', הגננות מתבקשות להקדיש יותר תשומת לב לכישורים הקוגנטיביים (שיכליים) הרגשיים והחברתיים של הילדים. הם מעבירות איבחון כללי ביותר על מנת לעשות סינון ראשוני, בין הילדים המתקשים לבין האחרים. הילדים המתקשים מופנים לפסיכולוג של הגן. חלקם יופנו לאיבחון מקיף כדוגמת האבחון שהזכרתי לעיל. ייתכן ובעקבות האיבחון ייעץ הפסיכולוג להורה להשארת הילד שנה נוספת בגן חובה. הילדים הללו המומלצים להישארות שנה בגן, הנם ילדים שהפסיכולוג איבחן כי בעייתם נובעת מחוסר בשלות. ילדים לקויי למידה שבעייתם אינה בשלותית, לא כדאי שיבזבזו שנה נוספת בגן.

השירותים העירוניים מספקים איבחונים בחינם. לא מעט אנשים מוכנים להשקיע באיבחון שכזה באופן פרטי. יש ליזכור כי בין פסח לחופש הגדול ולפעמים עד סוף אוגוסט, נערכים איבחונים רבים בשירות הפסיכולוגי, הכורע תחת נטל העבודה. וייתכן כי ילדים שהיו מומלצים לעבור איבחון אם לא היה לחץ בעבודה, נאמר להם שלא יאובחנו.

ילדי בית ספר - אבחון פסיכולוגי לקשיי למידה. לקשיי קשב וריכוז. דיסלקציה. דיסגרפיה. דיסקלקוליה. דיסאורתוגרפיה.



ילד המתקשה בלימודיו, כדאי לעשות לו אבחון. בעבר היו פוטרים ילד כזה באמירה שהוא "עצלן". פעמים רבות גם ההורים באים לילד בטענות על כי אינו משקיע ולומד. אם לילד אין מוטיבציה ללמוד, יש לכך סיבה. לפעמים הסיבה היא נסיבתית כלומר משהו מפריע לו ביחס של המורה, במרחק מהבית, בהפרעות ורעשים סביב הכיתה. לפעמים הבעיה היא רגשית, למשל, בעיה בין ההורים, למשל קושי חברתי, למשל פחד מהמורה. לפעמים הבעיה היא של לקות למידה. יש לקויות כלליות כמו קשב ריכוז וזיכרון, ויש בעיות נקודתיות כמו דיסלקציה (קושי עם שפה כתובה), דיסקלקוליה (קושי משמעותי וניכר בחשבון ואין בעיה בשפה) דיסגרפיה (קושי בכתיבה) דיסאורתוגרפיה (שגיאות כתיב כמו לכוי למידה) ועוד כמה.

איבחון כולל בודק את כל המישורים הנ"ל. בודק את הרמה (מבחן וכסלר שזה מבחן IQ) בודק צדדים רגשיים (ציורים, CAT, בנדר), בודק קשיים נוירולוגיים (וכסלר, בנדר) בודק קשיים נסיבתיים (ראיון).

ניתן לערוך את האיבחון בשרות הפסיכולוגי חינוכי. אם הפנייה באה מצד ההורים ולא המורים, יש סיכוי שיערך איבחון חלקי בלבד. במקרים שכאלה מומלץ להתגייס ולהוציא כסף על איבחון פרטי כולל. אומנם זו השקעה כספית לא קטנה (2000-2500 ש"ח בשנת 2006) אולם, לנוכח זה שהאבחון יכול למנוע סבל רב מהילד בהמשך, למנוע מצב שהדימוי העצמי של הילד יפגע ("אני טיפש"), ולייעל את העזרה שניתנת כבר בגיל צעיר לפני שחוסרים לימודיים ניגררים במשך שנים, זה כדאי ומשתלם.

נערים בחטיבת ביניים - איבחון פסיכולוגי לקשיי למידה ולירידה משמעותית ברמת הציונים.


ילד אינטליגנט הסובל מלקות למידה, לעיתים לא יבחינו בבעייתו במהלך בית הספר היסודי. כשעוברים לחטיבת הביניים ורמת הלימודים עולה כמו גם רמת הדרישות, מתגלות לקויות הלמידה. בתום כיתה ו' עושים במרבית בתי הספר איבחון כללי לשם איתור בעיות נקודתיות. לאחר הסינון יהיו כאלה שיומלץ כי יעברו איבחון.

אם נראה לכם שהילד מתקשה בלימודיו, גם אם לא איתרו אותו ככזה, שווה ללכת לאיבחון פרטי. האיבחון דומה לאיבחון של ילדי היסודי (וקסלר, בנדר, ציורים, ריאיון, CAT או לחילופין TAT) וכך גם העלות דומה.

נערים בתיכון - איבחונים פסיכולוגיים להקלות בבגרות. נערים ונערות חכמים מאד ייתגלו רק בתיכון. לפעמים יאובחנו כמתקשים כבר ביסודי או בחטיבה אולם איבחון פסיכולוגי תקף רק לכמה שנים (שלוש). לצורך התאמת מבחני המגן והבגרות לקשיי הנער או הנערה יש לערוך איבחון פסיכודידקטי מקיף ועדכני. הרי אם לנער יש דיסלקסיה ומתואם לו מבחן בע"פ, הדבר לא נועד להקל עליו כי הוא לא חכם מספיק. הבחינה בע"פ דואגת לבדוק מה הילד יודע מעבר לקשייו בשפה הכתובה.

האבחון המקיף כולל וכסלר (מבחן IQ) בנדר, ציורים, TAT, מבחנים בחשבון אנגלית ועברית. עלות האבחון הפרטי (ברוב המקומות השירות הפסיכולוגי המקומי אינו מאבחן מעבר לחטיבת הביניים) היא לא זולה (כ 2500 ש"ח). הדרישה של משרד החינוך שהאבחון ייעשה רק ע"י פסיכולוג חינוכי. לא מאבחנת דידקטית ולא מאבחן בכל שיטה אחרת.

נערים לקראת גיוס - איבחונים פסיכולוגים להקלות במבחנים הפסיכומטריים בצבא. כמו בדרישות לקראת הבגרות, גם כאן נדרש דו"ח של פסיכולוג חינוכי.

מבוגרים - איבחונים פסיכולוגיים לקראת מבחני קבלה לעבודה. רישיונות נהיגה, רישיון החזקת נשק. ישנם מכונים שונים שמקומות עבודה שולחים אליהם מועמדים. מעבירים את הנבחנים סוללות שונות של מבחנים. החל משאלות הגיון, הגיון צורני, חשבון, מבחני אישיות (בנדר TAT) דרך ריאיון מקיף וכלה בדינמיקה קבוצתית שבאה בעיקר לבחון מנהיגות ויכולות קשר בין אישי. לפעמים כמו ברישיונות נהיגה האיבחון נעשה במשרד התחבורה. ניתן ללכת באופן פרטי ולתת חוות דעת נגדית.

אנשים אחרי פציעה - איבחונים פסיכולוגיים לשם תביעת חברת הביטוח או משרד הביטחון. איבחון כושר עבודה.

אנשים מבוגרים - איבחונים פסיכולוגיים נפשיים.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page