top of page

מה זו היפנוזה?

אתחיל בתשובה הפוכה: היפנוזה - מה זה לא. אגדות רבות יש סביב ההיפנוזה.למרבית האגדות אחראית הוליווד. כמו שהוליווד אחראית לעוד המצאות. למשל, המצאת המיטה הזוגית שלא הייתה קיימת בעולם (כל אחד ישן במיטה שלו) עד שבהוליווד רצו להראות זוגות שיש ביניהם קשר של אהבה, אך לא רצו ולא יכלו באותם ימים להראות קיום יחסי אישות. הפתרון: מיטה זוגית. ומאז זה נפוץ בעולם כאילו מיטה זוגית הייתה קיימת מאז ומעולם וזהו הסידור הטבעי, הבלעדי והרגיל בחיי משפחה. כך גם הפתרון של הרבה תסריטאים לבעיות בתסריט היה היפנוזה. איך הנוכל מצליח להשפיע על עיר שלמה? היפנוזה המשודרת ברדיו. איך ניתן לחלץ מהאויב מידע? היפנוזה. ואכן להיפנוזה הלבישו תכונות רבות. כמו: האדם המהופנט מאבד שליטה על עצמו. המהפנט שולט במהופנט ויכול לגרום לו לעשות דברים שהמהופנט מתנגד להם מוסרית וערכית. יש אולי בדברים הללו גרעין של אמת, אבל התיאורים הללו, ממש ממש לא מדוייקים.



אז מה זה כן? היפנוזה זה מצב מוחי מסוים שאינו שינה אך גם לא ערות מלאה. זהו מצב טבעי לחלוטין שבקלות ניתן להיכנס אליו. למעשה, כל מי שראה סרט בחייו וחש עצמו מנותק מהעולם והוא חלק מהעלילה, היה במצב (טרנס) היפנוטי. סרט הינו דוגמא מצוינת גם לעוד כמה תכונות של ההיפנוזה. כי כמו שלסרט הולכים רק אם רוצים כך גם להתהפנט. ואפילו אם חברים "מכריחים" לבא לסרט, ניתן לא להביט, כך גם היפנוזה יכולה להיעשות רק מהסכמה (לא תמיד ההסכמה מודעת). כמו שבסרט מתנתקים מהעולם ומתרכזים בסרט, אך אם תשמע אזעקת חירום בשל שריפה כולם ירוצו החוצה ולא יישאר מישהו לראות את הסרט כי הוא נורא מותח, כך גם ניתן לעזוב את ההיפנוזה בכל עת. יש בצופה בסרט שליטה של הבמאי, אך עדיין יש לצופה מספיק חופש ללכת לשירותים באמצע, לאכול פופקורן, להביט על דמות לא מרכזית בסרט. גם האדם המתהפנט, נהנה מחופש כזה ואף יותר. מרבית האנשים יכולים להנות מסרט, אולם רק אם רמתם השכלית טובה הם יוכלו להתרכז ולהנות גם ממסרים מופשטים. גם להיפנוזה דרושים אנשים אינטליגנטיים ובעלי יכולת ריכוז. במצב היפנוטי אנשים מגיעים לשליטה עצמית מוגברת כולל שליטה במערכות הגוף הפנימיות כמו לחץ דם קצב דפיקות לב וכו'. האם האדם ישן? לא ממש ישן אבל מנומנם, כלומר קשוב לעצמו ולא לסביבה. האם קורים מקרים שאנשים לא מתעוררים מזה? אין דבר כזה. מה בדבר המקרה של יפה סוויסה שהופנטה בהצגה ולא התעוררה? שם היה מקרה מיוחד. יפה הופנטה במהלך ההצגה הושבה למקומה למרות שטענה שהיא עדיין מנומנמת. ובמקום להתייחס אליה ולטענתה, היא נשלחה הביתה. בדרך לביתה, חבריה הביאוה לתחנת מגן דוד אדום, שסברו כי אם תקבל ווליום היא תרגע ותתעורר. אלא שווליום מרדים ידוע. בהמשך החריפו את העניין באמצעות תרופות הרדמה שונות. לכן בעקבות זה נחקק חוק שרק מי שקיבל רשיון מטעם משרד הבריאות רשאי להפנט. רשיון מקבלים רק רופאים או פסיכולוגים, אחרי תקופת הכשרה ומבחן. ההכשרה מתייחסת לכך שתנתן התייחסות מלאה לדברי המהופנט. מלבד זאת, אני למדתי אצל פרופ' קליינהאוס שבסופו של דבר העיר את יפה זאת מתרדמתה. יודעים למה היפנוזה עובדת? משפרת זכרון? עוזרת להורדת משקל? ישנו הסבר תיאורתי שמתקבל על הדעת ואף נמצאו לו הוכחות בצילומי סי. טי. אך לא הכל ברור ומוסכם. ככל הנראה מדובר על מצב בו ניתנת אפשרות לאדם לנצל את כל חלקי מוחו, ולהגביר עד כדי דומיננטיות את התפקוד של החצי הימני של המח. את הדבר הזה משיגים באמצעות טכניקות שונות. היפנוזה היא כלי בטיפול ולא טיפול בפני עצמו.

מה הדברים שניתן להשיג בהיפנוזה? בהיפנוזה ניתן להשיג הרבה דברים וכמעט לא כלום. אם השאלה האם המהפנט יכול לגרום למהופנט להבריא, לרדת במשקל וכו' התשובה לא. אם השאלה האם המהפנט יכול לעזור למטופל לרפא את עצמו, לרדת במשקל וכו' התשובה כן. אז אם הנקודה הזו ברורה, יש הרבה מאד דברים שניתן להשיג ע"י היפנוזה: - הרגעה - התגברות על קשיי הרדמות - הורדת לחץ דם - אסתמה - מיגרנות - כאבי גב תחתון - העלאת זיכרונות - לצורך טיפול פסיכולוגי - העלאת זיכרונות - "איפה, לעזאזל הנחתי את התעודות האלו?…" - שיפור איכות השינה - התעוררות בזמן מבוקש ללא שעון מעורר - שיפור הזכרון - שיפור היצירתיות - הפסקת עישון - הורדה במשקל - התגברות על פחדים (פוביות)

אבל כמו שציינתי את כל אלה ניתן להשיג עם שיתוף פעולה של המתהפנט, ובעצם הוא עושה זאת עם מעט סיוע של המהפנט.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page